Google Mijn Bedrijf, ook wel het Bedrijfsprofiel van Google of Google My Business genoemd, is erg belangrijk om te installeren. Wat Google Mijn Bedrijf is en waarom het zo veel voordelen kan opleveren, zetten we hieronder voor je op een rij.

1. Waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor je lokale SEO

Lokale SEO is een manier om meer vindbaarheid te creëren op lokaal gebied. Linkbuilding is een manier die je hierbij kan helpen. Met linkbuilding verzamel je zo veel mogelijk links die verwijzen naar jouw website. Hoe meer links er naar jouw website verwijzen en hoe meer waardevol deze links zijn, des te beter dat is voor jouw positie in Google. Linkbuilding kun je ook lokaal toepassen. Stel je voor, je wil online meer vindbaar worden in de regio van Amsterdam. Dan is het belangrijk om ook zoekwoorden in jouw linkbuildingproces te gebruiken met die locaties. Zorg er ook voor dat je backlinks krijgt die relevant zijn aan deze locatie, maar ook aan jouw bedrijf. 

Linkbuilding is een manier om lokale SEO toe te passen en dit kun je ondersteunen met andere technieken. Denk bijvoorbeeld aan je Google Bedrijfsprofiel. Google Mijn Bedrijf is, zoals de naam al doet vermoeden, een bedrijfsprofiel in Google. Als mensen googelen op jouw bedrijf, krijgen ze aan de rechterkant een kolom te zien met daarin jouw bedrijfsgegevens. Deze gegevens kun jij zelf doorgeven. Denk bijvoorbeeld aan jouw adres, telefoonnummer, openingstijden en jouw website. Ook kunnen mensen een review achterlaten over jouw bedrijf, wat natuurlijk ook weer veel voordelen kan opleveren. Dit voor zowel jouw lokale SEO als voor jouw imago.

2. Stap-voor-stap handleiding voor het instellen van je bedrijfsprofiel

We zetten hieronder in een aantal stappen hoe je een Google Bedrijfsprofiel kunt aanmaken.

  1. Creëer een Google-account.
  2. Maak via Google een Bedrijfsprofiel aan.
  3. Vul je bedrijfsnaam in, inclusief de categorie waar jouw bedrijf onder valt. Later kun je ook invullen welke services je aanbiedt, zoals specifieke taken die je met jouw bedrijf uitvoert. Stel je voor: je bent een bouwbedrijf, dan kun je hier ook invullen welke klussen je uitvoert.
  4. Vul vervolgens jouw adres in. Hier kun je ook aangeven of je een fysieke werkplek hebt, of dat je een online business hebt. Ook moet je later een geldig postadres opgeven.
  5. Vul gegevens in zoals het telefoonnummer, jouw website en de openingstijden.
  6. Je kunt eventueel nog een beschrijving en afbeeldingen van jouw bedrijf toevoegen.

3. Veelgemaakte fouten en hoe je ze vermijdt

Bij het aanmaken van een Bedrijfsprofiel in Google is het belangrijk dat je dit zorgvuldig doet. Probeer ook bepaalde fouten te vermijden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je regelmatig jouw Bedrijfsprofiel controleert. Ook bij een verhuizing is het belangrijk om het adres te wijzigen. Als mensen op zoek zijn naar jouw gegevens, wil je natuurlijk wel dat deze kloppen.

Zorg er ook voor dat je jouw Bedrijfsprofiel aantrekkelijk maakt. Maar zorg er natuurlijk wel voor dat je niet gaat overdrijven. Het moet wel kloppen met de werkelijkheid. Beloof bijvoorbeeld geen dingen die je niet waar kunt maken.

Zorg er ook voor dat je zo veel mogelijk informatie vermeldt in jouw Bedrijfsprofiel. Mensen zijn namelijk op zoek naar jouw bedrijf en willen dit snel en binnen een oogopslag kunnen achterhalen. 

4. Hoe je je profiel kunt optimaliseren voor maximale zichtbaarheid

In de bovenstaande alinea werd al het een en ander vermeld hoe je je Google Mijn Bedrijf kunt optimaliseren. Zorg voor voldoende informatie en zorg er ook voor dat deze informatie klopt. Ook kun je hier alvast wat zoekwoorden in kwijt. Daarnaast zijn er nog meer manieren om jouw Bedrijfsprofiel te optimaliseren.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je categorieën doorgeeft die passen bij jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan specifieke taken die jij uitvoert. Ook is het belangrijk om naast Google Mijn Bedrijf te werken aan je algehele SEO, maar ook is het belangrijk om aandacht te schenken aan de reviews die je krijgt. Zorg er vooral voor dat je laat zien dat je het beste wil voor de klant, door op zowel negatieve als positieve reviews te reageren. Laat ook bij de negatieve reviews zien dat je nadenkt over een oplossing. Ook zijn afbeeldingen toevoegen erg belangrijk.

Veelgestelde vragen 

1. Wat is Google My Business?

Google My Business is een gratis tool waarmee bedrijven hun online aanwezigheid op Google Zoeken en Google Maps kunnen beheren.

2. Waarom is Google My Business belangrijk?

Een goed ingesteld Google My Business-profiel helpt je om lokaal beter zichtbaar te zijn en meer klanten aan te trekken.

3. Hoe kan ik mijn Google My Business-profiel optimaliseren?

Optimaliseer je profiel door accurate bedrijfsinformatie toe te voegen, foto’s te uploaden, en actief te reageren op reviews.