Vindbaar

Nederland staat bekend om het gemak van een eigen bedrijf op te starten. Na een snelle afspraak bij de Kamer van Koophandel kun je eigenlijk meteen aan de slag! Hierbij lopen veel startende ondernemers meteen tegen een groot struikelblok aan; de naam van je bedrijf bepalen. Hoe vind je een naam die impact maakt én die weergeeft wat je doet. Je wil natuurlijk de juiste keuze maken. Daarom vind je in deze blog wat nuttige adviezen om ervoor te zorgen dat je een naam voor je bedrijf vindt waar je meer dan tevreden over bent.

Houd het simpel

Het eerste advies omtrent je bedrijfsnaam die we je mee willen geven is om het simpel te houden. Tijdens een eigen bedrijf starten heb je immers al meer dan genoeg aan je hoofd. Daarom is het slim om de basis van de naam een simpele aard mee te geven. Dit helpt straks ook je klanten, want zij kunnen zo veel eenvoudiger je bedrijfsnaam onthouden. Dit is met name handig als ze bijvoorbeeld iets willen opzoeken en weten welke zoektermen ze moeten invoeren om bij je website terecht te komen. Kijk daarom of de naam die je in gedachten hebt simpel is.

Kijk naar handige tools

Ten tweede is het een goed idee om van handige tools gebruik te maken om de juiste naam te vinden. Er zijn vele tools die je op het juiste spoor zullen zetten. Denk dan bijvoorbeeld aan een merknaam generator. Door middel van deze tool krijg je talloze suggesties voor je bedrijfsnaam. Het enige wat je hoeft te doen is te beschrijven wat je bedrijf doet, de taal van de naam aan te geven en een stijl van benaming te kiezen. Je kunt zelfs vragen of de suggesties allitererend zijn of rijmen! Hierdoor zit er altijd een gouden optie tussen.

De naam moet relevant zijn

Verder moet de naam van je bedrijf relevant zijn. Wat we hiermee bedoelen? Je wilt dat de naam niet alleen aansluit bij wat je bedrijf doet, maar ook gemakkelijk te begrijpen is voor je doelgroep. Vraag jezelf af of de naam de essentie van je diensten of producten goed vastlegt en het tot de verbeelding van je potentiële klanten spreekt. Zo bouw je meteen een connectie op die verder gaat dan alleen een eerste indruk.

Kijk of een naam niet al genomen is

Het is super frustrerend als je eindelijk een perfecte bedrijfsnaam hebt bedacht, maar deze al in gebruik blijkt te zijn. Daarom is het slim om goed te controleren of een naam al geregistreerd is voordat je je eraan vastlegt. Je kunt beginnen met een simpele zoekopdracht op het internet om te zien of er al bedrijven bestaan met dezelfde naam. Daarnaast is het nuttig om te checken bij officiële instanties zoals het handelsregister van de Kamer van Koophandel om te bevestigen dat je naam uniek is.

Test de naam

Tevens is het raadzaam om de naam uit te testen. Vraag vrienden, familie, en zelfs potentiële klanten om hun eerlijke mening. Hun feedback kan verrassend inzichtelijk zijn en je helpen eventuele valkuilen op te sporen die je zelf over het hoofd hebt gezien. Het is ook handig om te bedenken hoe de naam klinkt in verschillende contexten, bijvoorbeeld in een telefoongesprek of als titel op je visitekaartje. Door de naam in de praktijk te testen, krijg je een beter idee of het echt de ideale keuze is voor je bedrijf.

Reflecteert de naam je waarden?

Vraag jezelf ook af of de naam je waarden reflecteert. Denk eens goed na wat je met je merk wilt uitstralen. Is je bedrijf innovatief, betrouwbaar, avontuurlijk of misschien duurzaam? Je naam zou in lijn moeten zijn met deze kernwaarden en dat direct communiceren naar je doelgroep. Stel je voor dat een potentiële klant je naam voor het eerst hoort—wat wil je dat ze voelen of denken? Het is belangrijk dat ze een verbinding maken met de spirit en ethos van je onderneming.

Kijk of de naam ook in andere talen functioneert

Tot slot is het van groot belang om te kijken of de naam in andere talen functioneert. Je hebt vast en zeker ook al eens een bedrijfsnaam in het buitenland gehoord die een ontzettend grappige of beledigende betekenis heeft in het Nederlands. Voorkom dat je dezelfde fout maakt! Neem daarom even de tijd om te onderzoeken hoe de naam overkomt in verschillende culturen en talen. Op deze manier zul je geen naamswijzigingen door moeten voeren als je bijvoorbeeld besluit om uit te breiden naar andere landen.