Ondernemers en bedrijven in Nederland die samenwerken met dealers voor hun bedrijf weten als geen ander dat het nogal chaotisch kan zijn. Dit is vooral het geval als je met een groot netwerk werkt. Over het algemeen geldt hierbij namelijk: hoe groter het netwerk, des te groter de kans op chaos.
Denk aan bestellingen die online binnenkomen, documenten die in verschillende mappen te vinden zijn en gegevens die her en der verspreid zijn. Logischerwijs zorgt dergelijke chaos regelmatig voor vertraging, fouten en hogere kosten. Niet gek dus dat steeds meer ondernemers een dealerportaal laten maken als centrale plek voor alle nodige informatie. In dit artikel lees je er meer over.
Wat is een dealerportaal of klantportaal precies?
Om meer orde in de chaos op de werkvloer te scheppen waar gewerkt wordt met dealers en klanten, is een dealer- of klantportaal essentieel. Zo’n portaal is een digitale plek waar eigenlijk alles samenkomt wat dealers en/of klanten nodig hebben van je bedrijf. Ze kunnen er producten bekijken, bestellingen plaatsen, prijzen checken en zelfs je voorraad bekijken. Of wat dacht je van handleidingen downloaden?
Zo’n dealerportaal of klantportaal kan volledig op maat gemaakt worden. Dat betekent dat bedrijven een dergelijk portaal precies kunnen laten aansluiten op hun eigen systemen, zodat het een heel handig hulpmiddel wordt in de dagelijkse samenwerking met dealers en klanten. Het grootste doel van een dealerportaal of klantenportaal? Het werk en de onderlinge samenwerking efficiënter maken. En uiteraard: het geheel minder chaotisch maken.
Tijd besparen én efficiënter werken met dealerportaal of klantportaal
Want hoewel er verschillende voordelen zitten aan een klantenportaal of dealerportaal laten maken, heeft het grootste voordeel te maken met tijdbesparing. Op het moment dat bestellingen via verschillende kanalen binnenkomen, moet alle informatie handmatig worden verzameld, gecontroleerd en verwerkt. Je kunt je vast wel voorstellen hoeveel tijd dit kost. Met een klantportaal of dealerportaal is dit verleden tijd, puur omdat alles op één plek gebeurt. Dealers vullen bestellingen in zonder dat iemand mee hoeft te kijken. Alles gaat automatisch.
Altijd de juiste productinformatie in dealerportaal of klantportaal
Een ander voordeel van een klantportaal op maat laten maken is dat alle productinformatie altijd automatisch een update krijgt als dat nodig is. Een veelvoorkomend probleem in dealerketens is namelijk dat er oude informatie bij een product staat, waardoor klanten een onvolledig beeld krijgen van die producten. Denk aan verkeerde (oude) prijzen, maar ook aan verouderde brochures. Met een dealerportaal of klantportaal heb je hier geen last meer van: alle productinformatie staat bijvoorbeeld op één plek en wordt automatisch geüpdatet. Op het moment dat je bedrijf iets aanpast, zoals een prijs of een handleiding, ziet iedere dealer dit meteen. Dat is ideaal, want zo heeft iedereen toegang tot de juiste gegevens.
Veiliger omgaan met diverse gegevens en meer overzicht
Wat ook goed is om te weten, is dat dealers en klanten vaak toegang nodig hebben tot verschillende soorten informatie, zoals klantgegevens of orderinformatie. Hierbij speelt online veiligheid een heel grote rol. Omdat het bij e-mail veel te snel mis kan gaan (mailtjes kunnen gaan zwerven of bij de verkeerde ontvanger terecht komen), is een dealerportaal veel handiger. Hierin kan namelijk precies worden ingesteld wie wat wel of niet mag zien. Ook kan er worden bijgehouden welke acties er uitgevoerd zijn, zodat er meer overzicht is. Bedrijven merken hierbij dat zo’n portaal goed helpt bij veilig werken en het beschermen van diverse gegevens.
Betere onderlinge samenwerking tussen bedrijf en dealer
Een dealerportaal of klantportaal op maat laten maken zorgt niet alleen voor technische verbeteringen, tijdsbesparing en veiliger werken, maar ook voor een betere samenwerking in de keten. Dit werkt beide kanten op: dealers hoeven minder vaak te wachten op informatie en kunnen op hun beurt klanten sneller en beter helpen. Ze weten precies waar ze de productinformatie, documenten en bestellingen kunnen vinden én kunnen gemakkelijk contact opnemen als dat nodig is. Bedrijven profiteren eveneens van zo’n optimale samenwerking en gebruiken het portaal vaak nog voor extra services, zoals het aanbieden van marketingmateriaal, handleidingen en nieuwsberichten.
Waarom kiezen voor maatwerk zo belangrijk is hierbij
Hoewel het goed is om te weten dat er standaard oplossingen beschikbaar zijn voor dergelijke portalen, doe je er als ondernemer tóch goed aan om voor een dealerportaal of klantportaal op maat te gaan. Ieder bedrijf heeft namelijk andere processen en elke sector heeft zijn eigen uitdagingen. Een leverancier in de bouw werkt weer anders dan een fabrikant van tweedehands kantoormeubels en een internationale dealer heeft weer andere wensen dan een lokale producent. Daarom is een portaal op maat laten maken een heel goed idee: dit portaal sluit volledig aan bij de bestaande systemen en werkwijze, evenals bij de wensen van je organisatie. Hiermee is het een slimme én duurzame investering in een markt die alsmaar digitaler wordt.


